درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 32
بازدید ماه : 391
بازدید کل : 103689
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




تیم کنترل زمینی روز دوشنبه 17 ژوئن (27 خرداد) با تخلیه مخزن سوخت، دستور قطع تمامی ارتباطات را برای تلسکوپ فضایی هرشل ارسال کرد.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تلسکوپ هرشل با آینه 3.5 متری، یکی از پر قدرت‌ترین رصدخانه های فضایی جهان محسوب می‌شد که در طی چهار سال فعالیت، تصاویر و داده‌های در طول موج قرمز تهیه و به زمین مخابره کرده بود که به دانشمندان برای درک بهتر نحوه تکامل ستارگان و کهکشان کمک کرد.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 2 تير 1392برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

  تیمی از محققان ناسا به رهبری ماکسیم مارکویچ در حال بررسی امکان ساخت آینه‌های بزرگ‌تر تلسکوپ اشعه ایکس هستند.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این آینه‌ها 30 برابر بزرگ‌تر از آینه‌های کنونی خواهند بود. دانشمندان در نظر دارند این ایده را با استفاده از یک نوار پلاستیکی با پوشش نوعی ماده منعکس‌کننده عملی کنند که مانند لوله‌ ای ازنوار Scotch محکم به دور خود غلت می‌خورد.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 16 مرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

ستاره شناسان از راه اندازی تلسکوپ جدیدی در نامیبیا خبر دادند که قرار است در آسمانها به دنبال شواهد پرانرژی از سیاهچاله ها، ابرنواخترها و تپ اخترها بگردد.
به گزارش خبرگزاری مهر، این تلسکوپ HESS II نام دارد و با وزن آن 600 تن بزرگ ترین تلسکوپ از نوع چرنکوف خواهد بود. این تلسکوپ قرار است آسمان نیمکره جنوبی را با آینه های دوهزار 750 سانتی متری خود بکاود.
این تلسکوپ با جستجوی پرتوهای موسوم به چرنکوف به دنبال پرتوهای پرانرژی گاما از منابع فرازمینی خواهد گشت.
این پرتو به عنوان پرتوهای گامای آبشاری به اتسمفر زمین برخورد می کنند و با آن در تعاملند و نور آبی ضعیف چشمک زنی ایجاد می کنند.



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 11 مرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

تلسکوپ فضایی هابل تصویری بی‌نهایت دقیق از بخشی از دیسک کهکشان مارپیچ «NGC 4565» را رصد کرد.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این شیء کیهانی روشن یکی از مشهورترین نمونه‌های یک کهکشان مارپیچ است.
کهکشان مزبور به طور قائم در مقابل خط دید ما قرار دارد به طوری که می‌توان به طور مستقیم به دیسک شفاف آن نگریست. این شیء آسمانی از دید ناظر زمینی از لبه دیده می‌شود.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 3 مرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 
 
دانشمندان سازمان فضایی آمریکا، ناسا، 11 ژوئیه (21 تیر) تلسکوپ خورشیدی خود را که بالاترین وضوح را نسبت به تلسکوپ‌های خورشیدی فعلی دارد به فضا پرتاب خواهد کرد
به گزارش ایرنا، این تلسکوپ برای مشاهده تاج خورشیدی به فضا فرستاده می شود.این تلسکوپ با عنوان  HI-C  برای تصویربرداری از تاج خورشید با وضوح بالا کاربرد دارد. این تلسکوپ سوار بر یک موشک بلک برانت از پایگاه وایت سندز میزل رنج در نیو مکزیکو به فضا پرتاب می‌شود.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 20 تير 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

در جدیدترین تصویری که توسط تلسکوپ فضایی هابل تهیه شده است، پایان عمر یک ستاره غول پیکر به شکل یک انفجار عظیم کیهانی دیده می شود.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ناسا روز جمعه تصویر تهیه شده توسط تلسکوپ هابل را از ستاره غول پیکر سرخ در حال مرگ Camelopardalis منتشر کرد.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 تلسکوپ فضایی جیمز وب که در حال حاضر و بعد از تکمیل شدن آن بزرگترین تلسکوپ فضایی جهان محسوب می شود با همکاری دو ابرقدرت فضایی جهان یعنی آژانس فضایی آمریکا (NASA) و آژانس فضایی اروپا (ESA) در حال ساخت است. این تلسکوپ به عقیده اخترشناسان وکیهانشناسان می تواند کاستی های تلسکوپ فضایی هابل را برطرف کرده و چشمان کنجکاو آدمی را بر گوشه و کنار نادیده جهان هستی و در عین حال بسیار دور باز کند.

هزینه ساخت جیمز وب به طور دقیق معلوم نیست چرا که پروژه ی پرخرجی محسوب می شود ولی هزینه ای معادل با 3/5 میلیارد دلار برای ساخت آن تخمین زده شده است که نشان دهنده عظمت طرح و همچنین ظرافت آن است .
ویژگی های جیمز وب
آینه جیمز وب از 18 تکه شش ضلعی تشکیل شده است که وقتی در کنار هم قرار گیرند‚ قطر آینه ی آن به 6/4 متر می رسد که دیدن کور نقطه های جهان را برای اخترشناسان و بخصوص کیهانشناسان فراهم می کند. درازای این تلسکوپ چیزی حدود 24 متر و بلندای آن هم در حدود 12 متر است و مداری که برای استقرار آن تعیین شده اندکی بیش از 5 میلیون کیلومتر از سیاره مادری یعنی زمین فاصله دارد‚ مسئله دیگری که در رابطه با تلسکوپ فضایی جیمز وب ارزش گفتن داردعمر کاری آنست که توسط سازندگان آن تخمین زده شده و حدود 10 سال است ولی همانند هابل می تواند با سرویسهای منظم به کار خود برای مدت بیشتری ادامه دهد و سالهای متمادی به کمک منجمان بشتابد و اطلاعات درخور توجهی از وضعیت جهان در ابتدای انفجار بزرگ (BIG BANG) به اخترشناسان بدهد که این امر را باید مدیون دستگاههای دریافتی اشعه مادون سرخ نصب شده بر روی آن دانست .
این تلسکوپ امیدواری های زیادی را برای کشف مجهولات و ناشناخته های کیهان به دانشمندان داده است چرا که می تواند میدان دید آنها را در فضا عمیق تر کرده و آنها می توانند گذشته کیهان را به طور دقیق تری مورد بررسی قرار دهند کاری که هابل نتوانست بود به خاطر کوچک بودن آینه اش و هم به خاطر سیستم های قدیمی ترش نسبت به جیمز وب انجام دهد .
این تلسکوپ به افتخار جیمز وب یکی از مدیران موفق ناسا نامگذاری شده است و قرار است در سال 2013 توسط موشک آریان 5 متعلق به سازمان فضایی اروپا (ESA) در مدار قرار گیرد تا یکی از بزرگترین آرزوهای اخترشناسان و کیهانشناسان را که دیدن ژرفای جهان لایتناهی است برآورده کند .




شنبه 27 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 تلسکوپ فضایی اسپیتزر که در حال حاضر بزرگترین تلسکوپ مادون قرمز جهان به شمار می آید در تاریخ 25 اوت 2003 میلادی برابر با 3 شهریور 1382 خورشیدی در پایگاه فضایی کیپ کاناورال فلوریدای آمریکا و توسط موشک دلتا 2 به فضا فرستاده شد .

عمر کاری این تلسکوپ 800 میلیون دلاری بیش از 5 سال برآورد شده است و در مداری به مرکزیت خورشید در حال گردش و جمع آوری اطلاعات از منابع مادون قرمز است که این ویژگی اسپیتزر باعث شده تا اخترشناسان بتوانند مناطق سرد و چگال و ژرف فضا و همچنین غبارهای بین ستاره ای را مورد بررسی قرار داده و بتواند پیش ستاره ها و ستارگان بسیار کوچک و نوزاد را که در این طیف امواج گسیل می دارند را مورد مطالعه قرار دهد در ضمن مطالعه بر روی سیارات فراخورشیدی از دیگر وظایف این تلسکوپ به شمار می آید . طول موج کاری این تلسکوپ بین 3 تا 180 میکرومتر است .

اسپتزر برای آنکه دریافت کننده ایده آلی برای امواج مادون قرمز باشد به دمایی نزدیک به صفر مطلق 273 – رسانده شده و برای بهبود و حفظ این شرایط مسلح به یک سپر حرارتی محافظتی است تا آن را در برابر تابش های خورشیدی محافظت کند و تاثیرات گرمایی را بر روی آن حذف کند .

دوره تناوب این تلسکوپ (مدت زمان گردش آن به دور خورشید ) حدود یک سال است و دارای دهانه ای به قطر 850 میلیمتر است .


شنبه 27 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

پس از ماه‌ها تأخیر، جدیدترین تلسکوپ فضایی ناسا ظرف دو هفته دیگر مأموریت خود را برای یافتن سیاه چاله‌های جهان و تحقیق درباره ماهیت اسرار آمیز آنها آغاز می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، تلسکوپ جدید فضایی ناسا که از آن با عنوان نوستار (Nuclear Spectroscopic Telescope Array) یاد می‌شود قرار است 13 ژوئن (24 خرداد) از جزایر مارشال به فضا پرتاب شود. این تلسکوپ فضایی اشعه ایکس توسط موشک Pegasus XL به فضا پرتاب می‌شود.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 18 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

یک میکروب‌شناس آمریکایی با استفاده از باکتری اصلاح‌شده «ای‌کولای» دست به ساخت نقش‌های درخشان آسمانی مبتنی بر تصاویر تلسکوپ هابل زده است.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این طرح‌های درخشان با استفاده از ظروف پتری و انفجارهای تابشی برای حجاری این کلونی‌ها ایجاد شده‌اند.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 18 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد